Miért nyújtózkodunk felkelés után?

Kevés jobb érzés van annál, mint amikor egy pihentető alvás után óriásit nyújtózkodunk. A legtöbb ember számára teljesen bevett, reflex-szerű mozdulat felemelt karral, nyújtott háttal ásítozni reggelenként.

De miért olyan jó érzés ez? Ebben a cikkben arra adunk választ, hogy miért is nyújtózkodunk felkelés után.

A fascia szerepe

Fasciának az emberi test kötőszöveteinek egyik fajtáját hívjuk. Ez a szövettípus az egész testünket körbeveszi, beburkolja izmainkat és védi azokat a túlnyúlástól, szakadástól. Az egészséges fascia egyik legfontosabb tulajdonsága, hogy rugalmas, szinte harisnyaként burkolja körbe az izmokat, elegendő mozgásteret hagyva számukra.

A fascia nem csak rugalmas, de elengedhetetlen a csúszási képessége is. El tud csúszni az alatta lévő felületen (például az izmokon), így garantálva a gördülékeny izommozgást.

Ha azonban ez az érzékeny, hártyaszerű réteg megsérül, veszít rugalmasságából és csúszósságából is. A befeszült, kiszáradt fascia letapadhat az alatta fekvő izomra, ez pedig korlátozza azok működését. A letapadt fascia akadályozhatja az izmokat a normális mozgásban, ez pedig komoly fájdalmakhoz vezethet.

A fascia sérülhet például helytelenül végzett mozgás, vagy sérülés miatt. Ahhoz viszont, hogy letapadjon a fascia, még erre sincs szükség. Ez a folyamat idővel amúgy is gyakrabban bekövetkezik, mert a test öregedésével annak szövetei veszítenek rugalmasságukból. De okozhatja a fascia letapadását az inaktív, ülő életmód és a rossz testtartás is.

Mi történik, amikor alszunk?

Amikor alszol, a tested sokáig nyugalmi, viszonylag mozdulatlan állapotban van. Emiatt a fascia is némileg letapadt állapotba kerül, valamelyest veszít csúszósságából. Erre válaszol a testünk, szinte automatikusan – ébredés után jólesően végig nyújtóztatjuk tagjainkat.

Ez a nyújtás segít enyhíteni az izomfeszültséget és a fasciának visszanyernie a rugalmasságát és csúszási képességét.

Persze a nyújtózkodás csak a legalapvetőbb lépése a fascia „karbantartásának”. Ahogy fentebb említettük, az ülő életmód a fascia kóros letapadását és sérülését eredményezheti, ezt pedig egy-egy reggeli nyújtózkodás már nem fogja tudni rendbe tenni.

A masszázs segít

A fascia az egész testünkön végigfutó rendszer, így ha egy helyen sérül, az az egész rendszerre kihathat – a fájdalom kisugározhat sokkal nagyobb területekre is. Ez éppúgy érintheti az élsportolókat, ahogy az irodában dolgozókat is.

Masszázzsal azonban a fascia fájdalmas feszülései, letapadásai jól kezelhetők. A masszőr segít feltérképezni, hol nincs ideális állapotban a fascia és célzott mozdulatokkal segít megszüntetni a fájdalmat. A fascia lazításával annak rugalmassága visszatér és ismét hagyja, hogy izmaid normálisan mozogjanak.

A fascia egészségével és lazításával érdemes rendszeresen foglalkozni. Ha rendszeresen sportolsz és rendszeresen masszíroztatsz is, az segíti az izmaid gyorsabb regenerálódását. Később fáradsz el és az izmaid hatékonyabban épülnek. Ráadásul így kisebb a sérülés esélye is, hiszen izmaid a normális mozgástartományukban működnek.

Ha viszont keveset mozogsz és sokat ülsz, a fascialazítás nagyon fontos szerepet kap az egészséged megőrzésében. A folyamatos ülés, helytelen testtartás és a sok stressz is befeszítik és megkeményítik a fasciát. Ezért érzed úgy egy átdolgozott nap után, hogy majd’ szétszakad a vállad, hátad.

Rendszeres masszázzsal azonban a fascia szárazsága csökken, izmaid visszatérhetnek a normál kerékvágásba és megszűnik a fájdalom. A masszázs után olyan érzésed lesz, mintha jólesőt nyújtózkodtál volna – csak nem egy átaludt éjszaka, hanem egy átdolgozott hét után.

Tegyél te is az egészségedért és foglalj időpontot!

Leave a Comment: