Házi feladat – masszázs után

Előző cikkemben már utaltam rá, milyen fontos szerepet tölt be testünk egészségében a fascia.

A masszázs csodákat tehet a fasciával és az izmokkal, de ne feledkezz meg a masszázs utáni teendőkről sem!

Ebben a cikkben azt mutatom be, milyen házi feladatot érdemes elvégezni két masszázs között, a fascia egészségéért.

Fascia letapadás

Az irodai munka – tágabb értelembe véve pedig az ülő életmód – számtalanféle képpen károsítja az egészségünket. Egyszerűen nem folyamatos ülésre vagyunk kitalálva. Éppen ezért a tartós, mozgásszegény, ülő életmód elég hamar komoly fájdalmakhoz és nehézkes mozgáshoz vezethet.

Testünk egyik legfontosabb kötőszövete az úgynevezett fascia. Ez a kötőszövet alapvetően az izmaink védelmét szolgálja, harisnyaszerűen vonja körbe azokat és így védi őket a sérülésektől, túlerőltetéstől. Azonban a mozgáshiány hatására a fascia megvastagszik, kiszárad és letapad.

A kiszáradt fascia elveszti rugalmasságát, így akadályozza az alatta fekvő izmok szabad mozgását. Nem csak, hogy nehézkesebben fogsz tudni mozogni ilyenkor, de egy-egy mozdulat nagyobb energiabefektetést is igényel majd, hiszen ilyenkor nagyobb ellenállást kell áttörni.

A fascia letapadások, vagyis a különböző rétegek összenövése még nagyobb fájdalmakhoz, akadályozott mozgáshoz és a testtartás drasztikus romlásához vezethetnek.

Masszázs után

Szerencsére masszázzsal a fascia egészsége remekül kezelhető. A masszázs lenyúltja a fasciát és felpezsdíti a vérkeringést, így megszűnik a kiszáradás és a fascia visszanyeri rugalmasságát – te pedig a szabad mozgást. Fontos azonban arra is kitérni, hogy mit tehetsz a fascia egészségéért masszázs, vagy akár sport után.

Az SMR, vagyis „self myofascial release” technika egy egyre népszerűbb módszer, melyet speciálisan a kötőszövetek lazítására fejlesztettek ki. Az SMR eszközökkel akkor is képes leszel segíteni fájó tagjaidon, amikor épp nem a masszőrnél ülsz (vagy fekszel).

Az SMR labdák és hengerek egyre több edzőteremben megtalálhatók, azonban mielőtt elkezdenél kísérletezni velük magadon, érdemes kikérni egy szakértő véleményét.

Hogyan működik az SMR?

Az ülő életmód miatt hátunk tónusos izmai hajlamosak befeszülni és emiatt megrövidülni. Az SMR eszközök azonban lelazítják a feszült pontokat. Az SMR labda egy olyan masszázsgolyó, amely pici tüskéivel éppen annyi erőt képes kifejteni, hogy hatására a testünk automatikusan lelazítja az adott területet.

Az SMR masszázs hatásai azonnal érezhetőek, hiszen a kötőszövetek azonnal lelazulnak, a fájdalmas gócpontok eltűnnek. Éppen ezért érdemes rendszeresen önmasszázst végezni ilyen eszközökkel, akkor is, ha rendszeresen masszíroztatsz.

Az SMR-rel kapcsolatban egyébként a „többször kevesebb” jelenti a többet – igyekezz minél gyakrabban, kis etapokban masszírozni a fájó területeket, illetve a sportolásnál igénybe vett izomcsoportokat. Ha éppen edzeni vagy, akkor is érdemes gyakrabban kisebb szüneteket tartani. Ilyenkor masszírozz le egy-egy területet és ha érzed, hogy ellazult, folytasd az edzést. Ha szeretnéd egyszerűen és látványosan megtapasztalni, milyen hatékony az SMR masszázs, végezd el a következő kísérletet.

Nyújtott térdekkel hajolj előre és nézd meg, meddig ér a középső ujjad hegye. Jegyezd meg ezt a pontot, aztán masszírozd le a talpaidat SMR labdával és ismételd meg az előrehajlást. A masszázs után az ujjad hegye jó eséllyel sokkal lentebb lesz, mint először.

Ebből is látható, hogy az SMR technika viszonylag kis energiabefektetéssel nagyon gyorsan képes megnövelni a beszűkült mozgástartományt és így javítani izmaid egészségén.

Ha kedvet kaptál, nézd meg ajánlatainkat és foglalj még ma!

Leave a Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Scroll to Top